استرویید ها

چگونگی حجم گیری با استروئید

 اگر گمان می کنید که می توانید از استروئید هورمون ها بصورت موقتی استفاده کنید و بعد از استفاده از مزایای آن، دارو را کنار بگذارید، در اشتباه هستید؛ چرا که مطمئنا به این داروها وابسته می شوید.

 اگر از داروهای استروئیدی به منظور افزایش تستوسترون استفاده می کنید بازهم بازنده میدان هستید چرا که قطعی ترین و شناخته شده ترین عارضه این هورمون ها کاهش تولید تستوسترون می باشد.

2) اگر با مصرف این هورمون ها خود را در آینده به گونه ای تصور می کنید که از اندامی متناسب و زیبا برخوردار هستید باید هشدار بدهیم که ژنیکوماستی شما را در مقابل آینه بشدت آزار می دهد. پس اگر این تفکر را دارید باز هم بازنده این میدان هستید.

3) و در نهایت اینکه اگر تنها هدف شما از ورزش پرورش حقیقی اندام است، به هیچ عنوان برای کوتاه کردن مسیر سراغ هورمون ها (استروئیدها، انسولین و هورمون رشد) نروید چرا که شاید قهرمانان حرفه ای در ازای پرداخت سلامتی شان پول خوبی بدست آورند اما شما با دادن سلامتی خود چیزی بدست نمی آورید.

هوشمندانه رفتار کنید.

به دوره هايي در تمرينات بدنسازي كه هدف ورزشكار صرفا افزايش حجم باشد، دوره ي حجم گيري و به دوره هايي كه هدف ورزشكار صرفا كاهش درصد چربي بدن است، دوره ي كات كردن اطلاق مي شود. بنا به تعريف، هدف از حجم گيري افزايش، حجم عضلات و هدف از كات كردن، كاهش درصد چربي بدن است. در تعريف اين عبارات بايد گفت كه حجم گيري با افزايش مصرف كالري (بيش از نياز بدن) و كات كردن با كاهش مصرف كالري (كمتر از نياز بدن) همراه است.مزاياي استفاده از روش حجم گيري و كات كردناز مزاياي به كارگيري اين روش مي توان به دو مورد اشاره كرد:۱- صرفه جويي در زمان ۲- افزايش انگيزه ي بدنسازاناكنون نگاهي اجمالي به هر يك از اين دو مورد خواهيم داشت,۱. صرفه جويي در زمان با روش حجم گيري و كات كردنبدون شك با اين روش در حداقل زمان ممكن مي توان به فيزيكي عضلاني و تنومند دست يافت؛ زيرا در اين روش مي توان حداكثر ظرفيت عضلات را براي حجيم شدن به كار گرفت و به فيزيكي كه شكل عضلات آن نسبتا نمايان هستند رسيد. لازم به ذكر است كه در بدنسازي، حجيم سازي عضلات به مراتب دشوارتر از چربي سوزي بوده و به زمان بيشتري هم نياز دارد؛ اما چربي سوزي راحت تر و سريع تر اتفاق مي افتد. به همين علت، استفاده از دوره هاي حجم گيري و كات كردن به روند رسيدن به عضلاتي حجيم و فيزيكي ايده آل سرعت مي بخشد. البته بايد درميان دوره هاي حجم گيري حتما از دوره هاي كات كردن هم استفاده كرد تا از انباشت بي رويه ي چربي در بدن جلوگيري شود.افزايش حجم عضلات ممكن است امري پيچيده و متناقض به نظر برسد؛ براي اين كار بايد كالري مصرفي بدنسازان افزايش يابد، اما كالري مصرفي نه تنها بايد بيش از مقدار مورد نياز بدن باشد، بلكه بايد از ميزاني كه عضله ي هدف براي رشد به آن نياز دارد هم بيشتر باشد. به عبارت ديگر، اگر هدف يك بدنساز افزايش حجم عضلاني باشد، كمي چربي هم به بدن وي اضافه خواهد شد.اما مسئله اي كه به تناقض در اين موضوع دامن مي زند، اين است كه بدنساز هم زمان با اين روند بايد سعي كند در بدن خود كمترين مقدار چربي ممكن را داشته باشد. زيرا با كمبود چربي در بدن حجيم سازي عضله به خاطر وجود توازن هورموني در بدن نظير افزايش حساسيت به انسولين و افزايش سطح تستوسترون نسبت به كورتيزول بهتر صورت مي گيرد.براي افزايش حجم عضلات در مدت زمان كوتاه بهتر است از دوره هاي حجم گيري و كات كردن استفاده كنيد بنابراين، واقعيت اين است كه بعد از دوره هاي حجم گيري، عضلات بدن كم و بيش حساسيت كمتري در پاسخ به حجيم سازي پيدا مي كنند. در چنين حالتي كه بدن به درصد بالايي از ذخاير چربي دست مي يابد، ادامه دادن به دوره ي حجم گيري اتلاف وقت است. به همين علت ورود به دوره ي كات كردن پس از اتمام كارآمدي يك دوره ي حجم گيري ضروري است؛ در نتيجه، براي افزايش حجم عضلات در مدت زمان كوتاه بهتر است از دوره هاي حجم گيري و كات كردن استفاده كنيد.۲. افزايش انگيزه ي بدنسازان با روش حجم گيري و كات كردنانگيزه در بدنسازي مسئله ي مهمي به شمار مي آيد؛ پس از گذراندن دوره هاي مقدماتي بدنسازي (يك يا دو سال اول تمرينات) پيشرفت در بدنسازي بسيار دشوارتر مي شود و رشد عضلات در بدن به طور چشم گيري كاهش مي يابد. در اين مرحله، استفاده از دوره هاي حجم گيري و كات كردن براي بيشتر بدنسازان بسيار جذاب تر و هيجان انگيزتر از به كارگيري روش عضله سازي هم زمان با چربي سوزي است. روش عضله سازي هم زمان با چربي سوزي براي بدنسازان حرفه اي بسيار كسل كننده مي شود. بسياري از بدنسازان قادر به پيروي از اين روش نيستند، زيرا احساس مي كنند پيشرفتي در بدن خود نمي بينند. بنابراين، به لحاظ رواني، پيروي از دوره هاي حجم گيري و كات كردن تأثيرات مثبتي به همراه دارد.براي بدنسازان، در طول دوره هاي ۶ تا ۸ ماهه ي حجم گيري، تجربه ي افزايش حجم عضلاني همراه با افزايش قدرت بدني و آمادگي بيشتر براي تمرين با وزنه هاي سنگين تر در جلسات تمريني بسيار هيجان انگيز است و علاوه بر آن دوره هاي كات كردن كه پس از حجم گيري صورت مي گيرد و ظرف مدت ۴ تا ۶ هفته چربي ها اضافي بدن را كاهش مي دهد، باعث مي شود ورزشكاران اين رشته، نتيجه ي تمرينات خود يعني توده هاي حجيم و قدرتمند عضلاتي كه به دست آورده اند را مشاهده مي كند و اين امر نيز باعث تقويت انگيزه ي آنان مي شود.معايب دوره هاي حجم گيري و كات كردناز معايب به كارگيري اين روش مي توان به دو مورد اشاره كرد:۱- روشي ناسالم براي بدنسازان است و سلامتي اين ورزشكاران را به خطر مي اندازد. ۲- بدنسازاني كه از اين روش استفاده مي كنند، فقط در زمان هاي محدودي از فرم بدني ايده آلي برخوردار هستند.اكنون نگاهي اجمالي به هر يك از اين دو مورد خواهيم داشت.۱. دوره هاي حجم گيري و كات كردن، تهديدي براي سلامتي بدنسازانبراي بدن انسان، تحمل فراز و فرودهاي فراوان در وزن به مراتب دشوارتر از عضله سازي هم زمان با چربي سوزي است. ناگفته نماند كه بدنسازان نبايد طي دوره هاي حجم گيري و كات كردن اختلاف فاحشي در وزن خود مشاهده كنند. اگر فراز و فرود در وزن بدنساز پس از گذراندن دوره هاي حجم گيري و كات كردن اختلاف چشم گيري داشته باشد، عواقب سنگيني را براي آنان به همراه خواهد داشت.اما موردي كه براي بدنسازان در طيف سالمي قرار مي گيرد، افزايشي معادل ۳ تا ۷ كيلوگرم در وزن در يك دوره حجم گيري به مدت ۴ تا ۶ ماه است. همچنين در دوره ي كات كردن هم نبايد كاهش وزن بيشتر از ۱/۵ تا ۴/۵ كيلوگرم طي ۴ تا ۸ هفته باشد. بايد آگاه باشيد كه به هيچ عنوان خود را براي افزايش يا كاهش وزن تحت فشار قرار ندهيد، زيرا انجام اين كار بسيار ناسالم و نتايج حاصل از آن بسيار ناپايدار است.۲. با حجم گيري و كات كردن هميشه خوش هيكل نخواهيد بودبدنسازاني كه از اين دوره ها استفاده مي كنند، بايد مدت زمان زيادي را در دوره هاي حجم گيري صرف كنند؛ اين بدان معنا است كه بدن آن ها غالبا خارج از فرم ايده آل خواهد بود. اين امر براي بسياري از بدنسازان قابل قبول نيست.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عناوین محبوب

برو بالا